31 χρόνια συμπληρώθηκαν μέσα στην εβδομάδα από την ημέρα που τα Φιλαράκια, η πιο επιδραστική και αναγνωρίσιμη τηλεοπτική κωμωδία που έχει παράξει η παγκόσμια βιομηχανία του θεάματος, έκανε πρεμιέρα στη μικρή οθόνη μέσω του NBC.
Το ημερολόγιο έδειχνε Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου 1994 και λίγο μετά τις 20:00 έπεσαν οι τίτλοι αρχής μίας -εκ πρώτης όψεως συμπαθητικής- κωμωδίας καταστάσεων, με πρωταγωνιστές 6 νεαρούς και άσημους ηθοποιούς, που διασκεδάζουν μέσα και γύρω από ένα σιντριβάνι.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Εκείνη η Πέμπτη έμελλε να είναι η μέρα που όχι μόνο θα σημάδευε τα παγκόσμια τηλεοπτικά δεδομένα αλλά θα άλλαζε ραγδαία, όπως έχουν παραδεχθεί οι ίδιοι οι συντελεστές, ολόκληρη τη μετέπειτα ζωή τους, επαγγελματικά και προσωπικά. Ίσως, μάλιστα, σε βαθμό που ούτε οι ίδιοι μπορούσαν τότε να φανταστούν.
Ο Matthew Perry, στην αυτοβιογραφία του με τίτλο «Φιλαράκια, εραστές και το μεγάλο φριχτό πράγμα», που κυκλοφόρησε τον Νοέμβριο του 2022, έναν χρόνο πριν τον αιφνίδιο θάνατό του, αποκάλυψε πως οι παραγωγοί της σειράς, David Crane και Marta Kauffman, το βράδυ πριν την πρεμιέρα, έδωσαν στους 6 πρωταγωνιστές ένα μεγάλο χρηματικό ποσό και τους παρότρυναν να βγουν και να διασκεδάσουν με την ψυχή τους, διότι από την επόμενη ημέρα δεν θα μπορούν να το κάνουν εύκολα λόγω της ασύλληπτης αναγνωρισιμότητας που επρόκειτο να λάβουν.
Αυτό, εξομολογείται ο Perry, ακουγόταν εκείνη τη στιγμή στα αυτιά τους συναρπαστικό και ταυτόχρονα αφοπλιστικά τρομακτικό. Ήταν όμως ακόμη «πρωτάρηδες», είχαν άγνοια κινδύνου και τους απέμεναν ελάχιστες ώρες «κανονικής ζωής», οπότε ακολούθησαν τις συμβουλές των παραγωγών. Και, πράγματι, από την επόμενη ημέρα, τίποτα δεν ήταν το ίδιο με πριν. Τη συνέχεια την έγραψε η ίδια η ιστορία με τα πλέον χρυσά γράμματα.
Θέλοντας, λοιπόν, να «τιμήσουμε» την 31η επέτειο των Friends, χρησιμοποιήσαμε τη δύναμη της Τεχνητής Νοημοσύνης για να κάνουμε μία -θεωρητικά και πρακτικά- αμερόληπτη σύγκριση μεταξύ των 6 βασικών πρωταγωνιστών, με βάση τη δυναμική της μετέπειτα καριέρας τους, το αποτύπωμα που άφησαν σε τηλεόραση, θέατρο και σινεμά, καθώς και στην αξιολόγηση του υποκριτικού τους ταλέντου.
Αυτό που κάναμε ήταν να ρωτήσουμε το ChatGPT το εξής: «Ποιον θεωρείς ως πιο επιτυχημένο από τους 6 πρωταγωνιστές των Friends, με βάση τη μετέπειτα καριέρα τους και το μέγεθος του ταλέντου τους;». Παράλληλα, του ζητήσαμε να κατατάξει τους 6 ηθοποιούς σε φθίνουσα σειρά και να αιτιολογήσει τις απαντήσεις του με επιχειρήματα και παραδείγματα.
Σύμφωνα, λοιπόν, με την άποψη του ΑΙ, η Jennifer Aniston ήταν -οποία έκπληξη!- εκείνη που διέγραψε τη σημαντικότερη πορεία στην υποκριτική σε σχέση με τους άλλους 5 συμπρωταγωνιστές της.
«Μεταξύ κινηματογράφου και τηλεόρασης, η Aniston κράτησε υψηλό προφίλ: εμπορικές επιτυχίες στο σινεμά αλλά και επιστροφή στο «πιο σοβαρό» δράμα με το The Morning Show, που της απέφερε σημαντικές υποψηφιότητες και συλλογικά βραβεία (SAG κ.α)», σημειώνει το ChatGPT.
«Την τοποθετώ πρώτη, διότι συνδυάζει εμπορική απήχηση, συνέπεια στην επαγγελματική παρουσία και αναγνώριση σε πιο «σοβαρές» τηλεοπτικές δουλειές. Η μετάβαση από το ρομαντικό/κωμικό σινεμά στην παραγωγή και στην πρωταγωνιστική της θέση στο The Morning Show της απέδωσε βραβεία (SAG) και σπουδαιότερη κριτική προβολή, σημάδι ότι κατάφερε να σταθεί αξιοπρεπώς και σε πιο απαιτητικά είδη». Σεβαστό και τίμιο, θα έλεγε κανείς.
Δεύτερη στην κατάταξη έρχεται η Lisa Kudrow. «Ο ρόλος της Phoebe την ανέδειξε, αλλά η Kudrow απέδειξε πως διαθέτει υποκριτικό εύρος σε σινεμά και τηλεόραση (Βραβείο Emmy για υποστηρικτικό ρόλο, δημιουργική δουλειά ως σεναριογράφος/παραγωγός στα The Comeback και Web Therapy) και σταθερή αναγνώριση από τους κριτικούς», επισημαίνει το ΑΙ.
«Η Kudrow έρχεται δεύτερη, καθώς συνδυάζει το υποκριτικό εύρος με τη δημιουργική πρωτοβουλία (δημιούργησε-παρήγαγε σειρές, επέστρεψε επιτυχώς με το The Comeback). Η κωμική της φλέβα ήταν πάντα ισχυρή, αλλά έχει και εχέγγυα κριτικής αναγνώρισης (Emmy) και σταθερής παρουσίας σε εγχειρήματα που απαιτούν γράψιμο/παραγωγή. Αυτός ο συνδυασμός ταλέντου και δημιουργικής ωριμότητας την τοποθετεί πολύ κοντά στην κορυφή».
Δεν νομίζω πως στη συγκεκριμένη περίπτωση θα μπορούσαμε να διαφωνήσουμε μαζί του, έτσι δεν είναι;
Ωστόσο, η πρώτη έκπληξη έρχεται με την τρίτη θέση, εκεί που το ΑΙ αποφάσισε να τοποθετήσει τον Matt LeBlanc. Όχι γιατί υποτιμάμε ή αμφισβητούμε τον κομβικό ρόλο του Joey στα «Φιλαράκια» αλλά περισσότερο γιατί δεν θεωρούμε -ή δεν θεωρώ τουλάχιστον προσωπικά- πως η μετέπειτα πορεία του «εξαργύρωσε» στο έπακρο την ώθηση που του χάρισε η σειρά για 10 συναπτά έτη.
Παρά ταύτα, η Τεχνητή Νοημοσύνη υποστηρίζει: «Μετά το spin-off του Joey υπήρξαν αναποδιές, αλλά το Episodes (όπου παίζει μια αυτοπαρωδία) του έφερε μία Χρυσή Σφαίρα και επανέφερε το καλλιτεχνικό του κύρος.
Τον βάζω τρίτο, διότι η πορεία του δείχνει αξιοσημείωτη επαγγελματική ανάκαμψη: από το αποτυχημένο Joey σε μια έξυπνη στροφή με το Episodes, που τον επιβράβευσε και ανέδειξε την ικανότητά του να αυτοσατιρίζει την εικόνα του και να δουλεύει σε πιο εκλεπτυσμένα κωμικά σενάρια. Αυτή η «επανεφεύρεση» του εαυτού είναι πολύ σημαντική σε μία μακρόχρονη καριέρα».
Χαμηλότερα στην κατάταξη, στην 4η θέση, συναντάμε τον David Schwimmer, ο οποίος μετά τα «Φιλαράκια» επέλεξε να επικεντρωθεί περισσότερο σε θεατρικές παραγωγές εντός και εκτός Broadway, κάνοντας πιο επιλεκτικές δουλειές σε τηλεόραση και κινηματογράφο.
«Ο Schwimmer έκανε μεταβάσεις σε δραματικές δουλειές (π.χ. The People v. O. J. Simpson) και συνεχίζει να δραστηριοποιείται στο θέατρο ως ηθοποιός και σκηνοθέτης, έχοντας και υποψηφιότητες/αναγνωρίσεις για πιο σοβαρούς ρόλους.
Ταλαντούχος ηθοποιός με σαφή κλίση και στο δραματικό ρεπερτόριο και στο θέατρο (co-founder/δραστηριότητα στο Lookingglass και άλλες θεατρικές δουλειές). Παρά το ότι δεν έγινε κινηματογραφικό «αστέρι», όπως μερικοί συνάδελφοί του, η πορεία του σε πιο «βαριά» έργα και οι υποψηφιότητες σε δραματικές παραγωγές τον καθιστούν σεβαστό και σοβαρό πρωταγωνιστή θεατρικά και τηλεοπτικά», σχολιάζει το ΑΙ.
Προσωπική εκτίμηση: ο Ross και ο ίδιος ο David Schwimmer δεν πήραν τη μετέπειτα αναγνώριση που τους άξιζε. Ίσως, βέβαια, να ήταν και μια ηθελημένη προσπάθεια του ηθοποιού να ξεφύγει από την ανεξίτηλη «στάμπα» του συγκεκριμένου ρόλου.
Αντιθέτως, δεν απορήσαμε καθόλου με την 5η θέση που κατέλαβε στην κατάταξη η Courteney Cox. Sorry, Monica, αλλά να τα λέμε όπως είναι τα πράγματα.
Μετά τη Monica, σημειώνει και το Chat GPT, η ηθοποιός είχε σταθερή καριέρα σε τηλεόραση (Cougar Town — υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα) και κινηματογράφο (Scream), καθώς και σκηνοθετική/παραγωγική δουλειά, χωρίς όμως το ίδιο επίπεδο υψηλής κριτικής αναγνώρισης.
Η μετέπειτα πορεία της Cox ήταν σταθερή, με επιτυχίες (Cougar Town, Scream) και με επεκτάσεις σε παραγωγή/σκηνοθεσία, αλλά το εύρος και οι υψηλών προδιαγραφών βραβεύσεις δεν είναι στο ίδιο επίπεδο με τους προηγούμενους. Είναι εξαιρετική επαγγελματίας και δημοφιλής, αλλά λιγότερο «συλλογικά» ή «κριτικά» βραβευμένη σε σχέση με τις πρώτες θέσεις. Γνώμη του ΑΙ που ενστερνιζόμαστε απόλυτα.
Και κάπου εδώ ήρθε η στιγμή της ολέθριας σύγκρουσης μεταξύ ανθρώπου και Τεχνητής Νοημοσύνης. Η στιγμή που ο Matthew Perry εμφανίζεται τελευταίος στην κατάταξη και τα πράγματα δεν πηγαίνουν τόσο καλά.
«Ο Chandler έμελλε να είναι ο ρόλος που τον καθιέρωσε, αλλά η επαγγελματική πορεία του μετά το Friends επηρεάστηκε από μακροχρόνιες προσωπικές δυσκολίες με τον εθισμό -πέθανε το 2023- κάτι που διαμόρφωσε και την εικόνα της τελικής του κληρονομιάς», σχολιάζει το AI για τον αείμνηστο ηθοποιό.
«Η άποψή μου βαραίνει από το γεγονός ότι η δημιουργική του πορεία επηρεάστηκε καθοριστικά από προσωπικούς αγώνες με τον εθισμό. Είχε στιγμές σπουδαίας κωμικής δεινότητας αλλά δεν κατάφερε να χτίσει μια σταθερά ανοδική, μακροχρόνια μετα-Friends «δεύτερη καριέρα», όπως οι άλλοι. Ο πρόωρος θάνατός του το 2023 αφήνει την εικόνα του ανάμεικτη: σπουδαία κωμική κληρονομιά αλλά με προσωπικό δράμα που μείωσε τις δυνατότητες δημιουργικής συνέχειας», γράφει το ChatGPT για να δικαιολογήσει την… αδικαιολόγητη θέση του.
Πώς να κάνεις, άραγε, ένα ρομπότ να αποκτήσει γούστο; Ακατόρθωτο(;). Το μέλλον θα δείξει. Εμείς, πάντως, θα αγαπάμε αιώνια τον Chandler, ακόμα κι αν χρειαστεί «να πετάξουμε μέχρι την Υεμένη» για να το αποδείξουμε.
Φωτογραφία Εξωφύλλου: BACKGRID / Backgrid UK / Profimedia
Εσωτερική Φωτογραφία: Hahn Lionel/ABACA / Abaca Press / Profimedia
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ