Αν νομίζατε ότι η επόμενη, πολυαναμενόμενη αναβάθμιση της Τεχνητής Νοημοσύνης βρισκόταν μόλις λίγα “κλικ” μακριά από τον browser σας, μάλλον ήρθε η ώρα να αναθεωρήσετε τα σχέδιά σας. Ενώ ολόκληρος ο tech πλανήτης κρατούσε την ανάσα του για το μεγάλο λανσάρισμα του υπερ-εξελιγμένου ChatGPT 5.6, η OpenAI έριξε μια μεγατόνων “βόμβα”.
Σύμφωνα με αποκλειστικό ρεπορτάζ του γνωστού, έγκυρου ενημερωτικού δικτύου The Information, η εταιρεία του Sam Altman βάζει απότομο και εντυπωσιακό “φρένο” στην ευρεία διάθεση του νέου της μοντέλου. Αντί να το δώσει στους εκατομμύρια χρήστες της, αποφάσισε να το παραδώσει πρώτα, και με εξαιρετικά αυστηρή επιλογή, αποκλειστικά σε πελάτες που θα έχουν την απόλυτη, επίσημη έγκριση της ομοσπονδιακής κυβέρνησης των Ηνωμένων Πολιτειών!
Το εσωτερικό memo του Sam Altman και οι “εκλεκτοί”
Όλο αυτό το παρασκήνιο ήρθε στο φως όταν διέρρευσε ένα άκρως εμπιστευτικό, εσωτερικό υπόμνημα (memo) που έστειλε ο ίδιος ο CEO της OpenAI, Sam Altman, στους εργαζομένους της εταιρείας. Σε αυτό το έγγραφο, εξήγησε πως η κυκλοφορία του νέου AI μοντέλου θα γίνει εξαιρετικά σταδιακά (staggered release). Το πιο τρελό, όμως, είναι η διαδικασία: κατά τη διάρκεια αυτής της πρώιμης “preview” περιόδου, ανώτατοι ομοσπονδιακοί αξιωματούχοι θα είναι αυτοί που θα “σκανάρουν” εξονυχιστικά το προφίλ και θα εγκρίνουν την πρόσβαση σε κάθε πελάτη ξεχωριστά (customer by customer)!
“Έχουμε ξεκαθαρίσει στην κυβέρνηση των ΗΠΑ ότι αυτό δεν είναι το μοντέλο λειτουργίας που προτιμάμε μακροπρόθεσμα, και θα συνεργαστούμε στενά μαζί τους, καθώς και με άλλους παίκτες της βιομηχανίας, για να πετύχουμε μια πιο βιώσιμη προσέγγιση στις μελλοντικές κυκλοφορίες,” φέρεται να έγραψε ο Altman στο memo. Προφανώς, αυτή η δήλωση έχει σκοπό να ηρεμήσει τα πνεύματα στο εσωτερικό του οργανισμού του και να δείξει ότι πρόκειται για μια έκτακτη κατάσταση. Το αρχικό, αισιόδοξο πλάνο θέλει το ευρύ κοινό να αποκτά τελικά την πολυπόθητη πρόσβαση “μερικές εβδομάδες αργότερα”, εφόσον φυσικά όλα κυλήσουν ομαλά στα κυβερνητικά τεστ και δοθεί το οριστικό πράσινο φως.
Ποιοι κρύβονται πίσω από το άνευ προηγουμένου “μπλόκο”;
Αν αναρωτιέστε ποιος έχει τόση εξουσία και δύναμη ώστε να βάλει στον “πάγο” τη μεγαλύτερη και πιο επιδραστική εταιρεία AI στον κόσμο, το ρεπορτάζ έχει τις “καυτές” απαντήσεις. Φαίνεται πως πολλές και εξαιρετικά βαριές κυβερνητικές υπηρεσίες έχουν βάλει το χεράκι τους σε αυτή την ξαφνική αλλαγή πορείας της OpenAI. Συγκεκριμένα, το ρεπορτάζ αποκαλύπτει ότι εμπλέκονται ενεργά το Γραφείο του Εθνικού Διευθυντή Κυβερνοασφάλειας (Office of the National Cyber Director), καθώς και το Γραφείο Πολιτικής Επιστήμης και Τεχνολογίας (Office of Science and Technology Policy) του Λευκού Οίκου.
Μέσα στο κάδρο των κρίσιμων αυτών αποφάσεων βρίσκεται και ένα από τα πιο “βαριά” ονόματα της νέας κυβέρνησης: ο Υπουργός Εμπορίου, Howard Lutnick. Φυσικά, η κίνηση αυτή δεν έρχεται ως κεραυνός εν αιθρία για όσους παρακολουθούν στενά τη βιομηχανία. Πρόσφατα, η κυβέρνηση είχε αναγκάσει και την αντίπαλη εταιρεία (την Anthropic) να “κατεβάσει” οικειοθελώς τα πιο προηγμένα της μοντέλα, επικαλούμενη άμεσους και σοβαρούς κινδύνους εθνικής ασφάλειας.
Το οριστικό τέλος της “ανοιχτής” Τεχνητής Νοημοσύνης;
Είναι πλέον οφθαλμοφανές ότι οι ρομαντικές εποχές όπου οι tech κολοσσοί “έριχναν” τα μοντέλα τους κατευθείαν στην αγορά και άφηναν τους χρήστες να τα δοκιμάζουν εντελώς ελεύθερα, έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Η Ουάσιγκτον έχει πάρει ξεκάθαρα και βίαια τα ηνία, ανησυχώντας έντονα για τις τρομακτικές δυνατότητες που έχουν αυτά τα υπερ-όπλα της τεχνολογίας. Η πιθανότητα δημιουργίας τεράστιων κυβερνοεπιθέσεων από εχθρικά κράτη δεν τους αφήνει να κοιμηθούν ήσυχοι. Μένει να δούμε αν αυτή η ξαφνική καθυστέρηση του ChatGPT 5.6 θα είναι απλά ένα τυπικό, γραφειοκρατικό “σκαλοπάτι” ελέγχου, ή αν θα δημιουργήσει ένα μόνιμο, ασφυκτικό κυβερνητικό “φίλτρο” σε κάθε μελλοντικό ψηφιακό μας βήμα!
