Το ημερολόγιο έδειχνε 22 Νοεμβρίου του 1995, όταν η πρώτη ταινία κινουμένων σχεδίων φτιαγμένη εξ ολοκλήρου με τεχνολογία CGI κάνει πρεμιέρα στους κινηματογράφους των ΗΠΑ. Οι πρώτες σκηνές μας ταξιδεύουν στο παιδικό δωμάτιο του ονειροπόλου Andy, εκεί όπου ακόμα και τα ίδια τα παιχνίδια έχουν τις δικές τους προσωπικές ζωές και ιστορίες.
Οι κούκλες, οι δεινόσαυροι και τα στρατιωτάκια ζωντανεύουν και κάπως έτσι, γεννιέται το Toy Story. Ένα ξεχωριστό κεφάλαιο του σύγχρονου κινηματογράφου ξεκινά να γράφεται και στα στούντιο της Pixar δεν υποψιάζονται τον αντίκτυπο που αυτό θα έχει στον παγκόσμιο χάρτη του animation.
Η αρχική ιδέα και η δημιουργία της ταινίας
«Καπετάνιος» του project ήταν ο John Lasseter, ο οποίος σε συνεργασία με τους Andrew Stantn, Pete Docter και Joe Ranft έβαλαν πλώρη ώστε να δημιουργήσουν κάτι -έως τότε- πρωτοποριακό: μία ολόκληρη ταινία κινουμένων σχεδίων φτιαγμένη μόνο με CGI.
Η βασική ιδέα υπήρχε: τα παιχνίδια στο δωμάτιο του Andy ζωντανεύουν, όταν εκείνος δεν βρίσκεται κοντά τους, και ο καουμπόι, Woody, με την χαρακτηριστική φωνή του Τομ Χανκς, αισθάνεται απειλή, όταν κάνει την εμφάνισή του ένα νέο παιχνίδι, ο Buzz Lightyear, φωνή στον οποίο έδωσε ο Τιμ Άλεν.
Στόχος της ταινίας ήταν να αναδείξει την ασυναγώνιστη δύναμη της φιλίας και της αλληλεγγύης, της ισχύος εν τη ενώσει και της ξεγνοιασιάς της παιδικής ηλικίας που όλοι κάποτε νοσταλγούμε ως ενήλικες.
Κυκλοφορία και υποδοχή
Ένα μεγάλο μέρος της πρώτης εκδοχής της ταινίας απορρίφθηκε από τους ιθύνοντες της Pixar. Ο Lasseter και οι συνεργάτες του είδαν υλικό περίπου 80 λεπτών να χαρακτηρίζεται “σαρκαστικό” και ιδιαίτερα “περιπαικτικό”, με την εταιρεία να σημειώνει πως δεν ανταποκρίνεται σε αυτό που αρχικά ήθελαν να αποδώσουν.
Μετά τις απαραίτητες διορθωτικές πινελιές, που όπως ήταν λογικό καθυστέρησαν την κυκλοφορία της, η ταινία έκανε τελικά πρεμιέρα στις ΗΠΑ στις 22 Νοεμβρίου του 1995. Ήταν η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία που δημιουργήθηκε εξ ολοκλήρου με υπολογιστή και απέσπασε ενθουσιώδεις κριτικές.
Μάλιστα, πολλοί ήταν εκείνοι που τόνισαν πως δεν πρόκειται για ένα απλό τεχνολογικό επίτευγμα αλλά για ένα ουσιαστικό κινηματογραφικό έργο του σύγχρονου σινεμά. Οι καινοτομίες αυτές οδήγησαν το Toy Story μέχρι τα Όσκαρ, όπου προτάθηκε για Βραβείο Πρωτότυπου Σεναρίου, και τον John Lasseter να λάβει τιμητικό βραβείο για τη δουλειά του.
Σε εμπορικό επίπεδο, η ταινία πέτυχε κέρδη πολλαπλάσια του κόστους της, αφού ο προϋπολογισμός της ανήλθε στα 30 εκατ. δολάρια και τα έσοδα που έφερε στην Pixar ήταν περίπου 373 εκατ. δολάρια παγκοσμίως. Ήταν η ταινία που εδραίωσε την Pixar ως το πιο καινοτόμο κινηματογραφικό στούντιο.
Η συνέχεια ήταν ακόμα καλύτερη
Η σαρωτική επιτυχία της πρώτης ταινίας δεν θα μπορούσε να μη δώσει και -τουλάχιστον ένα- sequel. Το Toy Story 2 κυκλοφόρησε 4 χρόνια μετά, στις 24 Νοεμβρίου του 1999, και κατάφερε κάτι σπάνιο: να πετύχει κριτική 100% στο Rotten Tomatoes.
Αυτή τη φορά στο σκηνοθετικό team του Lasseter προστέθηκαν οι Ash Brannon και Lee Unkrich, με τα έσοδα να εκτινάσσονται στα 511 εκατ. δολάρια και την ταινία να λαμβάνει Χρυσής Ταινίας Καλύτερης Ταινίας στην κατηγορία Κωμωδία/Musical.
Νέοι χαρακτήρες, όπως η Jessie και το άλογό της, Bullseye, μπαίνουν στο παιχνίδι, εμπλουτίζοντας τον συναισθηματικό κόσμο της σειράς, αφού γρήγορα ο Woody και ο Buzz θα διεκδικήσουν μία θέση στην καρδιά της νεοφερμένης καουμπόισσας.
Με το δεύτερο μέρος του Toy Story, η Pixar απέδειξε πως ένα sequel μπορεί πράγματι να είναι καλύτερο από το πρωτότυπο και να οδηγήσει την ιστορία ένα βήμα παρακάτω.
Toy Story 3: Το αντίο που μας “λύγισε” μπορεί να άργησε αλλά έφερε μαζί του τη δικαίωση
11 χρόνια έμελλε να περάσουν, μέχρις ότου η Pixar να δώσει το “πράσινο φως” για την κυκλοφορία του τρίτου μέρους. Δεν τους κατηγορούμε, αφενός γιατί ήταν ένα τεράστιο στοίχημα που έπρεπε να σχεδιαστεί σχοινοτενώς ώστε να επιτύχει, αφετέρου γιατί το τελικό αποτέλεσμα που είδαμε στο “πανί” δικαίωσε στο έπακρο όχι μόνο τους λάτρεις της ταινίας αλλά και τους δημιουργούς της.
Στις 18 Ιουνίου του 2010 είδαμε, λοιπόν, τον Andy να ενηλικιώνεται και να μετακομίζει στο κολέγιο, όπου θα έμενε για να ολοκληρώσει τις σπουδές του. Ο Lee Unkrich έπρεπε πια μόνος του να σηκώσει το σκηνοθετικό βάρος της συνέχειας, κάτι που έφερε εις πέρας και με το παραπάνω, αφού η εμπορική απήχηση του Toy Story 3 ήταν κάτι που η Pixar δεν είχε έως τότε ξαναδεί: 1,067 δισ. δολάρια.
Η ταινία έλαβε πάνω από 98% στις συνολικές της κριτικές, κάτι που για πολλούς θεωρείται το κορυφαίο από τα τέσσερα ως τώρα μέρη της. Μάλιστα, έλαβε και Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας Animation και Καλύτερου Τραγουδιού (“We Belong Together”, Randy Newman).
Πρόκειται για μία από τις πιο συγκινητικές ταινίες κινουμένων σχεδίων όλων των εποχών, που αποδεικνύει πως η παιδική μας ηλικία μπορεί κάποτε μοιραία να τελειώνει, η αγάπη για το παιχνίδι όμως ποτέ.
Και είχε κι άλλο
Και λίγο πριν την έλευση του Covid, ο σκηνοθέτης Josh Cooley μας συστήνει τη δική του δουλειά πάνω στο Toy Story, με το τέταρτο κατά σειρά sequel να κάνει πρεμιέρα στις 21 Ιουνίου του 2019.
Περίπου 10 χρόνια μετά, το κουβάρι της ιστορίας ξετυλίγεται ξανά και επικεντρώνεται στον καουμπόι, Woody, ο οποίος αναζητά το “εγώ”, την προσωπική του ταυτότητα και ελευθερία, που όπως λέει, ακόμα κι αν είσαι φτιαγμένος από πλαστικό, τη δικαιούσαι.
Και όχι. Το κοινό δεν έδειξε να κουράζεται καθόλου. Αντιθέτως, τα έσοδα του Toy Story 4 εκτινάχθηκαν το 1,073 δισ. δολάρια και ένα ακόμη βραβείο Όσκαρ, αυτό της Καλύτερης Ταινίας Animation, προστέθηκε στη φαρέτρα του brand.
Νέοι χαρακτήρες, όπως ο Forky, o Duke Caboom και η Gabby Gabby προστίθενται στο “ρόστερ”, ενώ ο Woody επιλέγει τη δική του ανεξάρτητη πορεία.
Και ένα spin-off πριν τη συνέχεια
Όπως ήταν λογικό, μία ταινία με τόσο δυνατούς και ξεχωριστούς χαρακτήρες δεν θα μπορούσε να μην έχει και το spin-off της. Αυτή τη φορά, βασισμένο στον Buzz Lightyear, το ομώνυμο φιλμ (Lightyear) έκανε πρεμιέρα στις 17 Ιουνίου του 2022 με πρωταγωνιστή τον Chris Evans και τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Angus MacLane.
Επρόκειτο για μία “ταινία μέσα στην ταινία”, που μας αφηγείται το πώς εμπνεύστηκε το παιχνίδι του Buzz. Παρότι σημείωσε 226 εκατ. δολάρια στο box office, εκτιμήθηκε και επαινέθηκε από τους κριτικούς για τη δημιουργική της τόλμη ως άξιο παράγωγο της original ιστορίας.
Και τώρα: ραντεβού το καλοκαίρι του 2026
Η ιστορία δεν τελειώνει ακόμα. Αυτό τουλάχιστον μας υποσχέθηκαν οι δημιουργοί της ταινίας, που έχουν προγραμματίσει την πρεμιέρα του Toy Story 5 για τις 19 Ιουνίου του 2026, δίνοντας ραντεβού με μία νέα γενιά θεατών.
Ο Pete Docter, chief creative officer της Pixar, θα επιδιώξει να επαναφέρει γνώριμους χαρακτήρες και να συστήσει νέα πρόσωπα, θέλοντας να γεφυρώσει τη νοσταλγία με το καινούριο κοινό των ταινιών Toy Story, που γεννήθηκε με το πέρασμα των χρόνων.
Το Toy Story με μία ματιά
Συνολικά έσοδα box office: >3,2 δισ. δολάρια
Βραβεία Όσκαρ: 3
Συνολικά κινηματογραφικά βραβεία: >100 διεθνώς
Διάρκεια Ζωής: 30 χρόνια (1995-2025)
Το Toy Story δεν αποτέλεσε απλώς μία παγκόσμια εμπορική επιτυχία του σινεμά αλλά καθιέρωσε το CGI ως βασικό εργαλείο αφήγησης, διαμόρφωσε μία γενιά θεατών και δημιουργών και ίδρυσε τη “χρυσή εποχή” της Pixar, που ακολούθησε με ταινίες όπως οι Ψηλά στον Ουρανό, Ψάχνοντας τον Νέμο και Μαλλιά Κουβάρια.
Μάλιστα, το 2005 η ταινία εισήχθη στο Εθνικό Μητρώο Κινηματογράφου των ΗΠΑ, ως μία από τις σπουδαιότερες του είδους, ενώ το soundtrack “You’ve Got a Friend in Me” έγινε σύμβολο φιλίας και νοσταλγίας, με τους Woody και Buzz να θεωρούνται πλέον εμβληματικές φιγούρες της κινηματογραφικής ιστορίας.
Από το πρώτο καρέ του 1995 μέχρι τη νέα εποχή της Pixar, το Toy Story δεν είναι απλώς μία σειρά ταινιών. Είναι η ίδια μας η παιδική ηλικία που μεγάλωσε μαζί μας και μια υπενθύμιση πως η φιλία δεν έχει sequels αλλά διάρκεια. Είναι ο καθρέφτης του πώς μαθαίνουμε να αποχαιρετούμε, να θυμόμαστε και να συνεχίζουμε… ως φίλοι.
Σημείωση: όλες οι ταινίες του Toy Story, καθώς και το spin-off, Lightyear, είναι διαθέσιμα για streaming μέσω του Disney+.
