Ο γλύπτης Κώστας Βαρώτσος που αναμόρφωσε το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας συναντά τη Xριστίνα Βίδου και διηγείται τη Ζωή του Όλη. Μιλάει για τον εμβληματικό «Δρομέα», τη φυγή του στο εξωτερικό, την αναγνώριση και τον επαναπατρισμό, τη σύγχρονη τέχνη που διεκδικεί τον χώρο της στην πόλη, την έμπνευση, τις νεανικές ανησυχίες, το δικό του Κουκάκι και την Αίγινα… Παράλληλα, θυμάται τις μεγάλες στιγμές της διαδρομής του.
Σε μία από αυτές πρωταγωνιστεί ο σπουδαίος συνθέτης Σταύρος Ξαρχάκος, ο οποίος, σε μία σπάνια τηλεοπτική εμφάνιση συζητάει με τη Χριστίνα Βίδου για τον πρωτοπόρο της γλυπτικής και επιστήθιο φίλο του. Ο κορυφαίος μαέστρος φωτίζει την ιστορία μιας φιλίας που μετρά σχεδόν σαράντα χρόνια – όσα και ο «Δρομέας» στο αθηναϊκό αστικό τοπίο.
Η συμπόρευση των δύο δημιουργών ξεκίνησε όταν ο νεαρός τότε Βαρώτσος κατέθεσε τη γυάλινη μακέτα του «Δρομέα» στον Δήμο Αθηναίων, επί δημαρχίας Μιλτιάδη Έβερτ. Ο Ξαρχάκος, αντιδήμαρχος Πολιτισμού την εποχή εκείνη, διαισθάνθηκε από την πρώτη στιγμή το μέγεθος και τη δύναμη του έργου. Όπως λέει στην κάμερα της εκπομπής «Η Ζωή Σου Όλη», προσπάθησε εξ αρχής να πείσει τον δήμαρχο ότι η πόλη «χρειαζόταν» αυτό το γλυπτό, διανθίζοντας την παρουσίαση του με λεπτομέρειες που σκαρφίστηκε ο ίδιος.
Και ο Έβερτ, ωστόσο, δεν έμεινε ασυγκίνητος από το πρωτοποριακό γλυπτό. Η «μακέτα με τα τζάμια» του είχε κεντρίσει το ενδιαφέρον. Λίγες ώρες μετά, ένα τηλεφώνημα του δημάρχου έδωσε το «πράσινο φως» και κάπως έτσι το 1988 ο «Δρομέας» εμφανίστηκε στην -υποβαθμισμένη- Πλατεία Ομονοίας. Ο Ξαρχάκος, άλλωστε, ανακαλεί στη μνήμη του τον Έβερτ να υποστηρίζει με πάθος ότι η τέχνη θα μπορούσε να λειτουργήσει αναγεννητικά σε διάφορες περιοχές της Αθήνας με αντίστοιχα προβλήματα.
Θυμάται, ακόμα, τις αντιδράσεις που προκάλεσε η θέα του ογκώδους γλυπτού από γυαλί: Άλλοι το λοιδορούσαν, άλλοι το αντιμετώπιζαν με καχυποψία, ενώ πολύ λίγοι το κατανόησαν από την αρχή. «Τον μίσησαν και πάρα πολλοί γλύπτες», λέει χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας πως εκείνη ήταν η πρώτη φορά που ένα μεγάλο εικαστικό έργο τοποθετήθηκε στο κέντρο της Αθήνας.
Πέρα, όμως, από τον «Δρομέα», τους δύο φίλους ένωσε η αγάπη για την Αίγινα. Ο Σταύρος Ξαρχάκος εξηγεί πώς επέλεξε ο ίδιος τον γείτονά του στο νησί, πείθοντας τον Βαρώτσο να αποκτήσει το διπλανό οικόπεδο. Μιλάει για τις «σιωπηλές διαφωνίες» τους, για την αυστηρή κριτική που του ασκεί, για το lockdown που πέρασαν «εγκλωβισμένοι» στην Αίγινα, για μια σχέση βαθιά, απαιτητική και δημιουργική – που έμελλε να γίνει οικογενειακή, αφού βάφτισε την κόρη του Βαρώτσου, Χριστίνα.
Καταλήγοντας στο σήμερα και στο τελευταίο έργο του διεθνούς εμβέλειας γλύπτη στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, σημειώνει ότι βρίσκεται «στο απόγειο της δημιουργικής του πορείας».
«Η Ζωή Σου Όλη» με τη Χριστίνα Βίδου, την Τετάρτη 26/11 στις 24:00, στον ΣΚΑΪ.
