Ήλιος

Helios: 20 χρόνια από τη μεγαλύτερη αεροπορική τραγωδία σε Ελλάδα και Κύπρο

Η τραγική επέτειος και το χρονικό της μοιραίας πτήσης 522.

Το ημερολόγιο έδειχνε Κυριακή 14 Αυγούστου του 2005, όταν ο πύργος ελέγχου στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος έχασε την επικοινωνία με το αεροσκάφος της εταιρίας Helios, που εκτελούσε την πτήση 522 από Λάρνακα για Πράγα με ενδιάμεσο σταθμό την Αθήνα.

Στο τύπου Boeing 737-31S, λίγη ώρα μετά την απογείωση από το Ελ. Βενιζέλος, σημειώθηκε ταχεία αποσυμπίεση στο εσωτερικό της καμπίνας. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να τελειώσει το οξυγόνο και όλοι οι επιβάτες να λιποθυμήσουν, εκτός από τον αεροσυνοδό, Ανδρέα Προδρόμου. Ο ίδιος, διαθέτοντας πτυχίο πιλότου για μικρότερα αεροπλάνα, επιχείρησε να ανακτήσει τον έλεγχο του μοιραίου Boeing χωρίς όμως αποτέλεσμα.

Το αεροσκάφος ξέμεινε από καύσιμα μέσα σε λίγα λεπτά και συνετρίβη στην ορεινή περιοχή του Γραμματικού στην Αττική, παρασύροντας στον θάνατο 121 ανθρώπους, 115 επιβάτες και 6 μέλη πληρώματος. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αεροπορική τραγωδία που σημειώθηκε ποτέ σε Ελλάδα και Κύπρο.

Το χρονικό της μοιραίας πτήσης

Η αναχώρηση έγινε στις 09:07 από την Λάρνακα και στις 10:37 εισήλθε στο FIR Αθηνών αλλά δεν μπόρεσε να έρθει σε επαφή με τον πύργο ελέγχου. Αφού διαπιστώθηκε ότι δεν υπάρχει επαφή με το αεροπλάνο ενεργοποιήθηκε η διαδικασία σύμφωνα με το σχέδιο για ανάλογες περιπτώσεις και διατάχτηκε από τον Α/ΓΕΕΘΑ να απογειωθούν αεροσκάφη για να βρουν το αεροπλάνο.

Στις 11:05 απογειώθηκαν από την Νέα Αγχίαλο δύο μαχητικά F-16, τα οποία ήρθαν σε οπτική επαφή με το αεροπλάνο.

Στις 11:18 διαπίστωσαν ότι ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους ήταν αναίσθητος, ο κυβερνήτης δεν ήταν στην θέση του και είχε ενεργοποιηθεί το σύστημα παροχής οξυγόνου με μάσκες. Το αεροπλάνο μέχρι εκείνη την στιγμή πετούσε με τον αυτόματο πιλότο.

Κατευθυνόμενο προς Εύβοια σε κάποια στιγμή έστριψε νότια και στις 11:41 οι πιλότοι των μαχητικών είδαν τον αεροσυνοδό Ανδρέα Προδρόμου που είχε πτυχίο πιλότου να προσπαθεί να πάρει τον έλεγχο του αεροπλάνου.

Μετά από λίγο τα καύσιμα του αεροπλάνου τελείωσαν, σταμάτησε ο αριστερός (11:50) και ο δεξιός κινητήρας (12:00) και στις 12:05 συνετρίβη στην ορεινή περιοχή του Γραμματικού στην βόρεια Αττική.

Το αεροπλάνο είχε ιστορικό προβλημάτων στο σύστημα κλιματισμού. Οι ειδικοί πάντως δεν μπορούν να δικαιολογήσουν την πτώση από αυτήν μόνο την βλάβη και για ποιον λόγο δεν μπόρεσε ο κυβερνήτης να αντιμετωπίσει το πρόβλημα κατεβαίνοντας σε χαμηλό ύψος, όπως και γιατί δεν βρισκόταν στην θέση του.

Το αεροπλάνο μετέφερε 115 επιβάτες και 6μελές πλήρωμα. Από τους επιβάτες 67 θα αποβιβάζονταν στην Αθήνα και οι υπόλοιποι θα συνέχιζαν για την Πράγα. Οι επιβάτες ήταν 93 ενήλικες και 22 άτομα κάτω τον 18. Οι 103 ήταν Κύπριοι και 12 Έλληνες υπήκοοι. Από το σημείο συντριβής ανασύρθηκαν 118 πτώματα στο μεγαλύτερο μέρος τους απανθρακωμένα από την πυρκαγιά που ξέσπασε μετά την συντριβή.

Από τις νεκροψίες προέκυψε ότι όλοι τους ήταν ζωντανοί κατά την ώρα της συντριβής, χωρίς όμως να είναι γνωστό αν διατηρούσαν τις αισθήσεις τους, και οι τοξικολογικές εξετάσεις δεν έδειξαν να υπήρχε κάποια ουσία που μπορεί να ανέπνευσαν ή να κατάπιαν. Η αναγνώριση των πτωμάτων έγινε κυρίως μέσω σύγκρισης του DNA τους με δείγματα από συγγενείς πρώτου βαθμού. Όσα αναγνωρίστηκαν μεταφέρθηκαν και τάφηκαν στην Κύπρο.

Πηγή Φωτογραφιών: Eurokinissi

Related news