Οι «γκρίζες ζώνες» σε 13 μεικτές παραγωγές της ΕΡΤ

Διαβάστε:Χιλιάδες ευρώ για "κολατσιό" και...κομμώτριες

To πόρισα-κόλαφος των Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης για το όργιο σπατάλης στην ΕΡΤ, σε σχέση με  τις μεικτές παραγωγές το γνωρίζεται πάνω-κάτω.Παραδόθηκε πρόσφατα στην ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου και στον εισαγγελέα και αποδεικνύει πως ο κάθε παραγωγός χρέωνε όσα ήθελε,χωρίς κανένας να τον ελέγχει,ενώ,ας πούμε το ευαγές Ίδρυμα της Αγίας Παρασκευής πλήρωνε δύο και τρείς φορές την ίδια »υπηρεσία» η πρόβαλε επαναλήψεις που κόστιζαν «χρυσάφι¨.
Γνωρίζεται επίσης τα σχόλια που ακολούθησαν και την απειλή του πρώην προέδρου Χρήστου Παναγόπουλου ότι θα καταθέσει μηνύσεις εναντίον όσων τον συκοφαντούν .

Σήμερα η εφημερίδα «Τα Νέα» δημοσιεύει ένα αποκαλυπτικό δισέλιδο ρεπορτάζ (το υπογράφουν οι Πόπη Διαμαντάκου και η Μίνα Μουστάκα),όπου μεταξύ άλλων γίνεται…focus σε 13 συγκεκριμένες παραγωγές στις οποίες εστίασαν οι ελεγκτές.Έχει ενδιαφέρον να διαβάσετε τι εντόπισαν:

 

«Ελληνικό πανόραµα»

Εταιρεία παραγωγής Final Cult ΕΠΕ. Κόστος ανά επεισόδιο (από την πλευρά µόνο της παραγωγού εταιρείας) για το έτος 2006 7.630 ευρώ πλέον ΦΠΑ, ενώ στα επόµενα χρόνια αλλάζει η παραγωγός εταιρεία, γίνεται Ross Galland ΕΠΕ και το κόστος ανέρχεται για το 2007 σε 9.802 ευρώ πλέον ΦΠΑ και για τα έτη 2008 και 2009 αλλάζει και πάλι η παραγωγός εταιρεία, γίνεται MAX Production, ενώ το κόστος προσδιορίζεται σε 9.631 ευρώ για κάθε επεισόδιο 2ωρης διάρκειας και εβδοµαδιαίας προβολής.

Στο κόστος αυτό δεν υπολογίζονται ούτε ο µισθός της παρουσιάστριας, που πληρώνεται από την ΕΡΤ, ούτε οι υπόλοιπες διευκολύνσεις (στούντιο, κάµερες κ.λπ.), που επίσης προσφέρει η ΕΡΤ. Εδώ οι ελεγκτές διαπιστώνουν από παραστατικά για έξτρα πληρωµές κοµµώσεων και λοιπών καλλωπισµών της παρουσιάστριας πέραν του µόνιµου κονδυλίου ύψους 250 ευρώ ανά επεισόδιο µέχρι κάρτες κινητής τηλεφωνίας, επίσης πέραν του µόνιµου κονδυλίου των 50 ευρώ ανά επεισόδιο, αλλά ακόµη και µικροαγορές καλλυντικών από καταστήµατα του Παρισιού και αναµνηστικά από έργα καλλιτεχνών (Νταλί, Πικάσο, Μονρόε) από καταστήµατα µουσείων (Musee du Luxembourg ). Ολα χρεώθηκαν ξεχωριστά και πληρώθηκαν από την ΕΡΤ, παρόλο που υπήρχε κονδύλι ύψους 840 ευρώ ανά επεισόδιο για διάφορα έξοδα της παραγωγής.

Αλλά η σηµαντικότερη διαπίστωση για την εν λόγω παραγωγή, στης οποίας τη σύµβαση απαγορεύεται ρητώς να περιέχουν οι εκποµπές στοιχεία έµµεσης διαφήµισης, είναι, σύµφωνα µε το πόρισµα, ότι:

α) Παρουσίασε συγκεκριµένα εστιατόρια µε ξενάγηση στους χώρους, περιγραφή των µενού, αναφορά στις συµφέρουσες τιµές τους, παροτρύνοντας µάλιστα να τα επισκεφθούν οι θεατές (σ.σ.: απόδηµοι).

β) Παρουσίασε συγκεκριµένες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον χώρο των τροφίµων, της ένδυσης, της ποτοποιίας, των βιολογικών προϊόντων, στον χώρο παιχνιδιών, αναψυκτικών, καλλυντικών µε ξενάγηση, προβολή του σήµατός τους και υπόδειξη της έδρας τους (αναφέρονται για ορισµένα ρητώς και τα καταστήµατα όπου διατίθενται και απ’ όπου οι οµογενείς µπορούν να προµηθευτούν τα εν λόγω προϊόντα, ενώ δινόταν έµφαση στην ανωτερότητά τους).

γ) Παρουσίασε συγκεκριµένα φάρµακα (κατά παράβαση του άρθρ. 5 του Π.∆. 100/2000 που το απαγορεύει ρητώς), εκ των οποίων το ένα επεδείχθη στην κάµερα µε αναφορά του σήµατος της παραγωγού εταιρείας και αναφορά πολύ θετική στη συµβολή του νέου αυτού φαρµάκου στην άνοδο της µετοχής της εταιρείας στο χρηµατιστήριο.

Μεταξύ άλλων παρουσίασε µέχρι κρουαζιερόπλοιο και CD συγκεκριµένων καλλιτεχνών και βιβλία τελευταίας κυκλοφορίας, ενώ είναι η συγκεκριµένη παραγωγή που παρέδωσε τρία επεισόδια µε επαναλήψεις από παλαιότερα στιγµιότυπα, τα οποία πληρώθηκε σαν να ήταν κανονικά ελλείψει µηχανισµού ελέγχου.

«Cine Nostalgia»

Μια από τις χαρακτηριστικές περιπτώσεις µεικτής παραγωγής. Εβδοµαδιαία εκποµπή, διάρκειας 52’ και κόστους 8.840 ευρώ ανά επεισόδιο. Εταιρεία παραγωγής η PK Productions, όπου η ΕΡΤ συµµετείχε µε την παρουσιάστρια (πλήρωνε την αµοιβή της) και τον διευθυντή παραγωγής. Η ΕΡΤ πλήρωνε οδοιπορικά εντός και εκτός έδρας. ∆ιαπιστώθηκε έλλειψη συµφωνίας και αντιστοίχησης µεταξύ του συνοπτικού και του αναλυτικού κοστολογίου, µε αποτέλεσµα η ΕΡΤ να επιβαρύνεται για κύκλο 30 εκποµπών µε το ποσό των 3.693 ευρώ. Από τη δεύτερη σεζόν της έγκρισής της υφίστανται δύο προβλέψεις στον προϋπολογισµό για την ίδια δαπάνη, ποσό 2.000

ευρώ, αλλά και 350 ευρώ ανά επεισόδιο, και τα δύο για οδοιπορικά, παρόλο που η ΕΡΤ αναλάµβανε ξεχωριστά τα οδοιπορικά της παρουσιάστριας και του διευθυντή παραγωγής. Επιπλέον τα περισσότερα τιµολόγια αφορούσαν το φαγητό του συνεργείου . Ωστόσο υπήρχε επιπλέον ειδικό κονδύλι της παραγωγής που προέβλεπε άλλα 350 ευρώ για «φαγητό προσωπικού», τα οποία εισέπραττε ο παραγωγός χωρίς δικαιολογητικά.

«Εδώ Αθήνα»

Στην ίδια κατηγορία και η εκποµπή αυτή. Παραγωγός εταιρεία η P.K. Production.

Καθηµερινή, ηµίωρη, εκποµπή που κόστιζε στην ΕΡΤ 3.763,14 ευρώ πλέον ΦΠΑ, παρόλο που χρησιµοποιούσε και υλικό από τις ειδήσεις της ΕΡΤ. Στο κοστολόγιο συνυπάρχουν παράλληλα δύο προβλέψεις κονδυλίων που αποσκοπούν στην πλήρη κάλυψη της ίδιας κατηγορίας δαπάνης: α) αποστολές εσωτερικού 235 ευρώ και εξωτερικού 299 ευρώ που χορηγούνται βάσει παραστατικών και β) αµοιβές εκτός έδρας εσωτερικού 90 ευρώ και εξωτερικού 180 ευρώ ανά επεισόδιο χωρίς παραστατικά, διαδικασία που ενέχει τον κίνδυνο να επιβαρύνεται η ΕΡΤ και µε δαπάνες οδοιπορικών που δεν πραγµατοποιούνται, καθώς δεν υπάρχει η υποχρέωση παραστατικών.

Portrait

Παραγωγός εταιρεία ΑΛΦΑ Μι και ΜΙ Τηλεοπτικές Παραγωγές. Εβδοµαδιαία εκποµπή 45λεπτης διάρκειας. Συµβατικό κόστος επεισοδίου 7.022 ευρώ. ∆ιαπιστώθηκε ότι στο κοστολόγιο των παροχών της ΕΡΤ (αρχισυντάκτης-παρουσιαστής, διευθυντής παραγωγής, µεταφραστής-υποτιτλιστής, αρχειακό υλικό ώς 5 λεπτά, µουσική επιµέλεια) δεν αποτιµήθηκε χρηµατικά πλήρως η συµµετοχή της ΕΡΤ Α.Ε., µε αποτέλεσµα να µην µπορεί να υπολογιστεί το πραγµατικό κόστος της παραγωγής. Παρά το γεγονός ότι η εταιρεία ζήτησε 7.000 για έξοδα κίνησης, µε απόφαση του προέδρου διευθύνοντα συµβούλου εγκρίθηκε το ποσό των 10.000 την πρώτη σεζόν για εκτός έδρας και 12.000 τη δεύτερη σεζόν για οδοιπορικά, παρόλο που δεν γίνεται εισήγηση για τέτοιου είδους ποσά. Επίσης παραδόθηκαν επεισόδια µε best of και κατά τις τρεις σεζόν προβολής της εκποµπής, ενώ πληρώθηκαν για πρωτότυπα.

«Κυριακάτικο τραπέζι»

Εκποµπή για εγχώρια προβολή και όχι για το δορυφορικό πρόγραµµα. Ανήκει και αυτή στο αµαρτωλό καθεστώς των µεικτών παραγωγών. Εβδοµαδιαία, µε κόστος ανά επεισόδιο 12.450 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Εταιρεία παραγωγής ΑΙΧΜΗ Ρ/Τ παραγωγές, η οποία ανήκε στον ίδιο τον παρουσιαστή. Ετσι, όπως διαπιστώνεται στο πόρισµα, ο παρουσιαστής είχε διπλή αµοιβή: και τη µηνιαία από την ΕΡΤ µε σύµβαση, η οποία ανερχόταν στο συνολικό ποσό των 60.030 ευρώ (για την περίοδο από 1-10-2006 µέχρι 3-6-2007) και ως παραγωγός. Με αποτέλεσµα το κόστος της παραγωγής να ανέρχεται στα 578.572 ευρώ ετησίως, χωρίς να συνυπολογίζονται ο διευθυντής παραγωγής, 2 µακιγιέζ, στούντιο µε 6 εικονολήπτες και 7 κάµερες, προγραµµατιστής-χειριστής φωτιστικών εφέ και όλοι όσοι εµπλέκονται στο κοντρόλ και το πλατό, που αποτελούσαν την ανυπολόγιστη συµβολή της ΕΡΤ. Επιπλέον ο παραγωγός (και παρουσιαστής) χρέωνε συµµετοχή καλλιτεχνών σε κάθε επεισόδιο χωρίς να συµβαίνει αυτό, αυξοµείωνε τις αµοιβές συντελεστών αναλόγως µε το τελικό κοστολόγιο που εγκρίθηκε, αλλά δήλωσε εν τω µεταξύ περισσότερες κοµµώτριες και µακιγιέζ από όσες είχαν εγκριθεί, ενώ πρόσθεσε και µερικές ακόµη ειδικότητες που δεν συνηθίζονται (π.χ. κλινική διατροφολόγο). Και όλα αυτά ουδέποτε ελέγχθηκαν, ούτε ζητήθηκε η γνώµη της επιτροπής κοστολογίου.